Wat een blijmakend geurtje!!

                                   Gerelateerde afbeelding

Wat een prachtige vrucht, deze bergamot, niet?! Nu niet voor 't één of 't ander... het is een goeike! 

Onlangs kreeg ik de tip voor de essentiële olie bergamot. Wat erover gezegd werd, maakte dat ik het ook heb aangeschaft en daar ben ik blij om. Ik heb een hele resem etherische oliën in huis, die zo nu en dan nog wel eens boven worden gehaald en aan verstuivers, voetbadjes en badwater worden toegevoegd. Deze is een mooie aanvulling!

Op dit moment draag ik het op mijn polsen en handen. Het effect? Ik vind het heerlijk ruiken, citroenfris, het verblijdt je (dat heb je met citrus ;-)), doet me direct een link leggen met zacht-oranje, creativiteit en de tweede chakra (is persoonlijk). Ik krijg er zin van om te creëren. Een aanradertje dus. 

De bergamot is zijn naam als geluksvrucht waardig. Er staat heel wat info over de werking ervan op het internet. Wat ik er op dit moment zelf van kan zeggen: het is absoluut stemmingsverbeterend, daar kan je niet naast. Of je nu depri bent of je zit helemaal lekker in je vel, bergamot doet er een schepje zonnige zuiderse vreugde bovenop! 

Deze olie kan ook gebruikt worden in de keuken als smaakmaker (!), om toe te voegen bij een basisolie voor o.a. massage, in een oliebrander voor extra sfeer in huis of in de praktijkruimte, voor talloze lichamelijke aandoeningen, om zeep te maken,...

Er zijn nogal wat verschillen in kwaliteit op de markt wat betreft etherische oliën. Het flesje dat ik nu heb, is van Lâdrome.

Zin in een oppepper? Met citrusvruchten zit je altijd goed!


P.S.: Er wordt her en der gewaarschuwd voor een mogelijke extra gevoeligheid bij het dragen van citrusstuff op je huid bij blootstelling aan zonlicht. Gewoon ter info, dat verschilt bij iedereen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Groentequiche met pompoen, zonder pompoen

Verroeste roosters van de bbq schoonmaken

Broodpudding op grootmoeders wijze