Battlefield @ home - zeeslag op papier

Even een dood momentje, een opdrachtje nodig voor tijdens een feestje, voor langere tijd onderweg met  kinderen in de auto...? Met een leeg stukje karton of papier en een potlood of pen ben je in een handomdraai een gezellig momentje rijker!

Je speelt dit spelletje één tegen één of in twee kleine teams. Voor elke speler of per team teken je een 'strijdperk': een veld met tien 'boten' van verschillende grootte voor jezelf en een veld met tien boten voor de tegenspeler. 









Op je eigen veld zet je je boten uit: je geeft alle boten, die naast je veld getekend staan, een plaats op het veld. Dat doe je door een vakje te tekenen, in te kleuren of met streepjes, kruisjes en bollen te werken, dat kies je zelf. Handig is dat je de vakjes waar je boot later in het spel getroffen of geraakt is, kan aanduiden met een (eventueel ander) symbool.
Let op: 
De boten mogen in een horizontale ( - ) positie liggen en in een verticale ( I ), dus niet diagonaal ( / ). 
Ook mogen de boten elkaar op geen enkele manier raken, wat wil zeggen dat een boot volledig omgeven is door water (wat je straks aanduidt met een ander symbool). 
Als optie kan je afspreken dat een boot slechts 1 blokje als raakvlak mag hebben tegen de 'kade': de zijde waar de cijfers en letters geschreven staan. Een boot die slechts één blokje telt kan dan wel in een hoek geplaatst worden, een boot met een langere zijde kan slechts met de zijde van één blokje aan die kant geplaatst worden en niet met de langere zijde. Het veld van de tegenspeler blijft voorlopig leeg.

























Als beide spelers/teams hun boten hebben uitgezet, kan de strijd beginnen! 
Speler 1 gaat op onderzoek uit om te achterhalen hoe speler 2 zijn strijdveld heeft opgesteld en andersom. Dat doen ze als volgt:

Uitleg spel:
Speler 1 zegt de coördinaten waarvan hij denkt dat daar een boot van zijn tegenspeler ligt, bv H2. Speler 2 kijkt dit na op zijn ingevulde veld en ziet daar een leeg vakje (water) en zegt: 'niets' / 'misser'Beide spelers duiden dit aan: speler 1 duidt op zijn leeg veld H2 aan als een misser, speler 2 duidt op zijn ingevulde veld H2 aan om duidelijk te maken dat dat vakje reeds genoemd is. De beurt van speler 1 is dan voorbij.

Speler 2 is aan zet en zegt op zijn beurt de coördinaten waarvan hij denkt dat daar een boot van de tegenspeler ligt, bv D7. Speler 1 kijkt dit na op zijn ingevulde veld, ziet dat daar een boot ligt en zegt: 'getroffen' / 'geraakt'. Beide spelers duiden dit aan. Speler 2 duidt dit aan in zijn leeg veld als een deeltje van een boot (bv met een kruisje x), speler 1 duidt dit aan op zijn ingevulde veld als een 'geraakt' deel van een boot. Speler 2 blijft aan de beurt zolang hij bootonderdelen blijft raken. Heeft hij opnieuw een misser, dan is zijn beurt voorbij en is speler 1 weer aan zet. 

Wanneer het laatste onderdeel (vakje) van een boot 'geraakt' is, zegt de tegenspeler: 'getroffen en gezonken'. Beide spelers hebben dan de volledige boot aangeduid (met bv kruisjes x) ÉN omringen dan meteen ook de volledige boot met water (met bv streepjes / ). Daar kunnen immers geen andere boten meer liggen. Ook in de kantlijn (waar de uitgezette boten die op het veld staan ook nog eens staan gerangschikt) kan je aanduiden welke boot er reeds gezonken is. Zo zie je meteen welke boten je reeds naar de haaienkelder hebt geholpen en welke je nog te zoeken hebt. 

De strijd is gestreden! 
Winnaar:
Zo gaat het spel verder tot 1 van beide spelers alle boten van de tegenstander onderuit heeft gehaald en mag vieren op de overwinning. 
Let op
Door slim te spelen weet je soms zelf al waar er nog een stukje boot van de tegenspeler ligt. Dat mag je echter nog niet aanduiden als gespeeld. Elk vakje moet ook werkelijk benoemd en aangeduid worden in het spel. Foefelen (=sjoemelen) is dus uitgesloten! :-) 

Veel spelplezier! 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Veggie lasagne met spinazie

Verroeste roosters van de bbq schoonmaken

Nachos-ovenschotel